Tuesday, September 30, 2008

RempahRatus

Kita telah dikejutkan dgn rampasan kapal MISC oleh lanun-lanun Somalia baru2 ini dan syukurlah dianya telah berakhir dengan selamat, mengikut sumber dari MISC. Walau pun begitu kita "telah habih pitih banyuk" kata orang kelate demi mmbayar habuan kepada pirate of the somalia (bukan filem pirates of crbn !). Persoalannya ialah apakah yg kita belajar khususnya MISC dan kerajaan dlm kejadian ini ? Atau adakah ianya berakhir begitu sahaja? Atau adakah kita, kerajaan Malaysia hanya hangat2 tahi ayam sahaja dalam menangani kes atau kes2 seperti ini atau sekadar hendak menunjuk kekuatan yg tidak seberapa dgn "belarak" nya kapal2 TLDM yg hanya menunnjukkan muka sahaja ?

Sebenarnya inilah peranan atau fungsi kekuatan ketenteraan sesebuah negara yg diperlukan untuk mmpertahankan kedaulatan negara jika terancam dan dlm suasana aman peranan ATM khususnya tentera laut untuk melindung EEZ dan mempertahankan kepentingan Malaysia diseberang laut seperti kejadian lanun somalia ini. Kekuatan ketenteraan harus ditunjukkan atau dipamerkan bukan bertujuan untuk berperang tapi lebih untuk mmberi isyarat nyata kpd mana2 negara atau pihak yg berkemungkinan mencabar kewibawaan kita, contoh yg paling hampir ialah Singapura. Adalah diketahui umum bahawa ketenteraan Singapura adalah lebih kuat dan canggih dari Malaysia sedangkan ia hanyalah sebuah pulau bersaiz Langkawi sahaja.
Kerana apa ? Kerana Singapura mengadaptasikan ciri2 "pre-emptive war" ia itu tindakan kehadapan.

Sudah tiba masanya Malaysia menguatkan dan mempertingkatkan kekuatan tentera laut (TLDM) kerana dalam era pertahanan mutakhir ini kekuatan laut sangatlah efisen dan jika kita lihat Amerika da Rusia (sebagai contoh bukan untuk menyaingi) telah mmbuktikan falsafah ini adalah tepat.

No comments: